ביטוח לאומי- זה גם סוג של מס?

ביטוח לאומי הינו הביטוח הבסיסי ביותר שיש לנו תושבי ישראל.

ביטוח לאומי בא לבטח אדם שנפגעה הכנסתו עקב: לידה, פגיעה בעבודה, יציאה למילואים ואבטלה.

הקצבה שאדם מקבל "בקרות מקרה ביטוחי" היא בהתאם להכנסתו ולתשלום ביטוח הלאומי ששילם עליה טרם הפגיעה בהכנסה.

לדוגמא דמי אבטלה ישולמו בהתאם לשכר שקיבל האדם לפני תקופת האבטלה.
ז"א אדם הרוויח סכום X ושילם עליו ביטוח לאומי – כל המשכורת  מבוטחת וכעת הוא יכול לקבל הכנסה מביטוח לאומי על תקופת היותו מובטל (כמובן אחוז מסוים ולא משכורת מלאה).

אחוזי התשלום של ביטוח לאומי משתנים בין עצמאים לשכירים.

שכיר משלם אחוז קבוע מהכנסתו לביטוח לאומי ואין מקום למשחקים בכלל

*עד הכנסה של 7,222 ש"ח משלם 3.5%
*מהכנסה של 7,223 ש"ח משלם 12% עד לתקרה 47,465 ש"ח
הסכומים נכונים לשנת 2023

שימו לב כאשר ההכנסה נמוכה מהתקרה של  7,222 ש"ח ועובדים בשני מקומות עבודה או גבוהה מתקרת המקסימום 47,465 ש"ח חשוב מאד לערוך תיאום ביטוח לאומי ע"מ שלא תשלמו סתם תשלומים מיותרים.

נתקלתי לאחרונה  במשרד במקרה של שכיר שהרוויח כ – 40,000 ש"ח בעבודתו וקיבל פנסיה של עוד כ – 20,000 ש"ח ושולם עליה ביטוח לאומי בגובה 12%.
ערכתי לו דוח (כיון שהוא מחויב בהגשת דוח שכן הכנסתו גבוהה ודורשת הגשת דוח) וראיתי כי במשך 8 שנים שילם תשלומי ביטוח לאומי מיותרים, הגשתי פנייה לביטוח לאומי והוא קיבל החזרים של 6 שנים אחורה על כל אותם תשלומים מיותרים.
עם שימת לב לפרט הזה אפשר לחסוך הרבה…

העצמאי לעומת השכיר יכול לבחור באיזו הגדרה הוא רוצה להיות מבוטח ולשלם בהתאם לכך.

(נושא הביטוח לאומי רחב מאד, מי שזה רלוונטי לו לדעת מה ההגדרה המומלצת עבורו יכול להשאיר פרטים ונשתדל לשוב אליו בהקדם)

סיפרה לי חברה עצמאית שלא שילמה ביטוח לאומי כיון שגובה ההכנסה שלה איפשר זאת שהפסידה סכומים גבוהים היות שהיתה בשמירת הריון ואח"כ בחופשת לידה ולא קיבלה שקל!
(הרי אמרנו שרק מי שמשלם מבוטח)
אם הייתה יודעת בתחילת דרכה כעצמאית את חשיבות ההפקדה וודאי שלא הייתה מתעלמת מה"זכות" לשלם ביטוח לאומי" ולא היייתה מפסידה סכומי כסף משמעותיים כ"כ.

נשים רבות בתקופת טרום הלידה שלהן מפחיתות מעומס העבודה, מקבלות משכורות נמוכות יותר ואוטומטית תשלום הביטוח לאומי שלהן יורד.

לכן ביטוח לאומי בוחר את החודשים הגבוהים מבין 3 החודשים שקדמו ללידה לבין 6 החודשים שקדמו ללידה ואת החודשים הגבוהים ביותר הם לוקחים לצורך חישוב דמי הלידה.

כיום גם האב יכול להנות מחופשת לידה חלקית ולחלוק עם בת זוגו לפחות חלק מהחופשה ע"מ להיות עם התינוק החדש ולהסתגל למצב החדש.

שימו לב כי כאשר יש הפרשי שכר לאחר הלידה או שמשולם בונוס משמעותי ניתן להגיש בקשה לביטוח לאומי ולקבל השלמה של דמי הלידה עד כשנה מהלידה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים: